|
2008-12-06 09:10:11, szombat
|
|
|
Bartha Szabó József 2008. december 6. 08:18
Újabb megállapítások a kerteskői privatizáció törvénytelenségéről
Szembeötlő értékaránytalanságok voltak ennél a privatizációnál, hűtlen és hanyag kezelés gyanúja merülhet fel, és eljön az az idő, amikor a törvényességet felügyelő szervezetek kimondják: törvénysértő volt az egész eljárás!
Sokadszor teszi szóvá a Bábolnai Zrt.-vel, a bábolnai földekkel, a kerteskői gazdaság értékesítésével kapcsolatos törvénytelenségeket a Tisztelt Házban dr. Medgyasszay László. A pénzügyminiszter (Veres János) szerint felesleges aggódnia, ,,a kormány jó gazdája az állami vagyonnak!" Sőt, államtitkára (Keller László) egy korábbi interpellációban adott válaszában azt is leszögezte: ,,a kerteskői gazdaság értékesítése teljesen tisztességes, törvényes és átlátható értékesítés volt!" Azóta, állításával ellentétben, hétről-hétre újabb és újabb visszásságok jutnak napfényre. A kereszténydemokrata politikus ezúttal a legfrissebbekkel szembesítette a minisztert.
- Most éppen a Nemzeti Földalap ellenőrző bizottságának a kerteskői földprivatizációval kapcsolatos vizsgálatáról szóló jelentésében olvashatunk megdöbbentő megállapításokat. Az ellenőrző bizottság a pályázati eljárásban több olyan elemet talált, amely kétségessé tette a pályázatok korrekt elbírálását. Például: nem egyértelmű, hogy milyen időszakról kell, kellett megadni a pályázónak a mezőgazdasági és kiegészítő tevékenységből származó bevételéről szóló nyilatkozatot. Ennek valóságtartalmáról nem létezik kontroll, igazolás vagy szankció - írja a jelentés. Hasonlóképpen, a hiánypótlásról szóló megállapítás rögzíti: olyan eszközt kell, kellett volna találni, amivel kizárható az utólagos kozmetikázás, azaz a jelenlegi eljárás helytelen, utólagos kozmetikázásra alkalmas volt.
- A jelentés legsúlyosabb megállapítása: ,,az elővásárlási joghoz kötődő helybenlakás megítélése a bírálat során nem a földtörvény előírásai szerint történt, ami alapvetően befolyásolta a pályázati eredményhirdetést." Szó szerint idéztem a jelentésből. Az történt ugyanis, hogy az egyik nyertes pályázó, illetve a nyertes konzorcium egyik tagja nem igazolta, hogy ő helyben lakó lenne. Az értékelő bizottság hiánypótlásra szólított fel, pedig erre nem volt, nincs jogi gyakorlati alap. Ráadásul a jelentés szerint a helybenlakást igazoltnak fogadta el, egy, a pályázatban egyáltalán nem létező betéti társaság képviselőjétől származó nyilatkozat és cégkivonat alapján. A fentiekhez képest már csak apróság, hogy egyébként az érintett települések birtokhasznosító bizottságainak véleménye szerint a pályázatok spekulatív jellegűek, illetve nem biztosítják a földbirtok-politikai irányelvek megvalósulását.
- Tisztelt Miniszter úr! Szeretném megkérdezni:
* elfogadja-e miniszter úr a jelentésben foglalt szabálytalanságok valódiságát?
* megtörténik-e a felelősségre vonása azoknak, akik hibáztak?
* ki fogja megfizetni a felmerülő költségeket, amelyben egy bírósági döntés - amelynek a lehetősége fennáll - semmissé teszi a pályázati eredményt?
***
Lenyűgöző bőséggel bánik Veres János pénzügyminiszter - nem csak a bankókkal - a magyarázatokkal. Ugyanannak akár az ellenkezőjét is állítja, oly rutinnal forgatja a szavakat. Ámul és bámul, aki hallgatja:
,,Tisztelt Képviselő Úr! A Nemzeti Földalap ellenőrző bizottságának a Bábolna Zrt. kerteskői gazdaságához kapcsolódó állami tulajdonú földek értékesítésére vonatkozó megállapítása, amely szerint az nem felelt meg a földbirtok-politikai irányelveknek, valószínűleg nem veszi figyelembe a földbirtok-politikai irányelveknek egy olyan megállapítását, amelyre szeretnék most kitérni. A földbirtok-politikai irányelvek között valóban szerepel olyan, amely a családi gazdaságok megerősítésére vonatkozik, egy másik irányelv viszont arra, hogy a gazdálkodás jellegének megfelelő, versenyképes birtokméretek kialakítását, illetve a birtoknagyság európai uniós támogatások igénybevételéhez való alkalmassá tételét kell elősegíteni. Nyilvánvaló, hogy a Nemzeti Földalapba tartozó termőföldek értékesítése során valamennyi, időnként egymásnak ellentmondó ilyen földbirtok-politikai irányelv egyidejű figyelembevételére nem nyílik mindig lehetőség, hiszen hol ez, hol az lenne célszerű egyik és másik szereplőnek, ha figyelembevételre kerülne. Mindezekre tekintettel az értékesítési gyakorlatban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szokta alkalmazni az egyik és a másik irányelv érvényesítését is. Van, amikor az úgynevezett egyik értékesítési körben az egyik irányelv érvényesítésére kerül sor, nevezetesen például az értékesítési esélyek kialakításánál a családi gazdaságok preferálására, míg a másik esetben a nagyobb területen gazdálkodó agrárvállalkozók termőföldhöz jutásának preferálására kerül sor. Nyilván ebben az esetben nem lehet külön értékesítési körökről beszélni, mert egy-egységről van szó, ilyen értelemben tehát a másiknál kell keresni a birtokpolitikai irányelvekben megfogalmazottak végrehajtását. A konkrét esetre, képviselő úr, amit felhozott az interpellációban, nagyon egyértelműen az értékesítési eljárás során az elővásárlási jog jogosultja a pályázati felhívás szerint nyilatkozott az elővásárlási jogáról. A helybenlakóság feltételeinek a termőföldtörvény alapján történő megfogalmazásában az a személy is megfelel, aki olyan gazdasági társaság tagja, amelynek székhelye az értékesítendő ingatlan fekvése szerinti településtől számított 15 kilométeren belül található, és jövedelmének 50 százaléka mezőgazdasági termelésből származik. Továbbá: az elővásárlási jogát igazoló okiratot az ajánlattevő hiányosan nyújtotta ugyan be, de miután a helybenlakóság igazolására szolgáló iratot később pótolta, azonban a pályázati kiírás nagyon egyértelműen valamennyi résztvevőre tartalmazta azt, hogy a dokumentumok pótlására egyszer lehetőség van, tehát szemben azzal az állítással, ami elhangzott, illetve leírásra is került, a pályázati kiírás is tartalmazta a pótlás lehetőségét egyszeri alkalommal. Ezért azt gondolom, hogy miután a helybenlakóság igazolására egyébként közösen nem vitatott társaságban történő tulajdonrész alapján került sor, és ezt a kiírás lehetővé tette egy alkalommal való pótlásként, ezért a helybenlakóság igazolását el kellett fogadni az értékelőknek a későbbiek során. Végezetül: képviselő úr kérdezte, hogy milyen szabálytalanságok történtek, és ezt tudomásul vesszük-e? Jelenleg azt tudom mondani, hogy az általam ismert adatok alapján az eljárásban a pályázati kiírásnak megfelelően történt az eljárás lebonyolítása, a földbirtok-politikai irányelveknek az egyik elve érvényesült, a másik elve ezzel párhuzamosan maradéktalanul értelemszerűen nem tudott érvényesülni. Ebben az ügyben én olyan szabálytalanságot nem ismerek a rendelkezésre álló iratok alapján, ami miatt az ön által megemlített bírósági eljárásra sor kerülhetne, és ebből következően kártérítési kötelezettség megállapítására. Azt szokták mondani, hogy miután a földbirtok-politikai irányelvek azon elvének megfelelt a pályázati kiírás és az értékelés, amire én hivatkoztam, és a kiírás alapján lehetőség volt a hiánypótlásra, ezért a szabályossággal kapcsolatban nem merül fel most kétely." (Taps az MSZP soraiban.)
***
Dr. Medgyasszay László:
- Miniszter Úr! A földbirtok-politikai irányelvek hosszanti taglalása nem adott választ a legfontosabb kérdéseimre, ráadásul a földbirtok-politikai irányelvek megsértése csak egy kis mellékzönge volt. Sokkal súlyosabb a ,,helybenlakóság" megállapítását kísérő körülmény. Nem beszélve arról, hogy szembeötlő értékaránytalanságok voltak ennél a privatizációnál, hűtlen és hanyag kezelés gyanúja merülhet fel, és eljön az az idő, amikor a törvényességet felügyelő szervezetek kimondják: törvénysértő volt az egész eljárás!
http://www.gondola.hu/cikkek/62507 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: legfrissebbekkel, birtokhasznosító, termőföldtörvény, pénzügyminiszter, megfogalmazottak, igénybevételéhez, megállapításokat, interpellációban, agrárvállalkozók, magyarázatokkal, privatizációnál, szabályossággal, birtokpolitikai, érvényesítésére, értékesítésével, megállapítására, tevékenységből, megvalósulását, helybenlakóság, törvényességet, képviselőjétől, maradéktalanul, megállapítások, értelemszerűen, értékesítésére, megállapítását, kialakításánál, bizottságainak, kozmetikázásra, megerősítésére, hiánypótlásról, érvényesítését, irányelvekben, végrehajtását, birtokméretek, birtoknagyság, kerteskői privatizáció, törvényességet felügyelő, egész eljárás, bábolnai földekkel, kerteskői gazdaság, állami vagyonnak, korábbi interpellációban, legfrissebbekkel szembesítette, ellenőrző bizottság, pályázati eljárásban, pályázatok korrekt, hiánypótlásról szóló, utólagos kozmetikázás, jelenlegi eljárás, jelentés legsúlyosabb, elővásárlási joghoz, Bartha Szabó József, Bábolnai Zrt, Tisztelt Házban, Medgyasszay László, Veres János, Keller László, Nemzeti Földalap, Tisztelt Miniszter, Tisztelt Képviselő Úr, Bábolna Zrt, Nemzeti Földalapba, Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt, Miniszter Úr,
|
|
|
|
kerteskői privatizáció, törvényességet felügyelő, egész eljárás, bábolnai földekkel, kerteskői gazdaság, állami vagyonnak, korábbi interpellációban, legfrissebbekkel szembesítette, ellenőrző bizottság, pályázati eljárásban, pályázatok korrekt, hiánypótlásról szóló, utólagos kozmetikázás, jelenlegi eljárás, jelentés legsúlyosabb, elővásárlási joghoz, bírálat során, földtörvény előírásai, pályázati eredményhirdetést, történt ugyanis, egyik nyertes, nyertes konzorcium, értékelő bizottság, jelentés szerint, helybenlakást igazoltnak, pályázatban egyáltalán, fentiekhez képest, érintett települések, pályázatok spekulatív, jelentésben foglalt, felelősségre vonása, felmerülő költségeket, bírósági döntés, lehetősége fennáll, pályázati eredményt, bankókkal –, olyan megállapítását, családi gazdaságok, másik irányelv, gazdálkodás jellegének, birtoknagyság európai, lenne célszerű, értékesítési gyakorlatban, úgynevezett egyik, egyik irányelv, értékesítési esélyek, másik esetben, nagyobb területen, másiknál kell, birtokpolitikai irányelvekben, konkrét esetre, értékesítési eljárás, pályázati felhívás, elővásárlási jogáról, helybenlakóság feltételeinek, termőföldtörvény alapján, értékesítendő ingatlan, elővásárlási jogát, ajánlattevő hiányosan, helybenlakóság igazolására, pályázati kiírás, dokumentumok pótlására, pótlás lehetőségét, kiírás lehetővé, alkalommal való, helybenlakóság igazolását, későbbiek során, általam ismert, pályázati kiírásnak, eljárás lebonyolítása, egyik elve, másik elve, rendelkezésre álló, kiírás alapján, szabályossággal kapcsolatban, legfontosabb kérdéseimre, legfrissebbekkel, birtokhasznosító, termőföldtörvény, pénzügyminiszter, megfogalmazottak, igénybevételéhez, megállapításokat, interpellációban, agrárvállalkozók, magyarázatokkal, privatizációnál, szabályossággal, birtokpolitikai, érvényesítésére, értékesítésével, megállapítására, tevékenységből, megvalósulását, helybenlakóság, törvényességet, képviselőjétől, maradéktalanul, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3065
- e Hét: 17295
- e Hónap: 28406
- e Év: 181902
|
|
|